woensdag 11 april 2018

Cointreau Rouge - Cocktail met slechts 2 ingrediënten

Sinds de start van deze blog heb ik twee keer zelf orange bitters gemaakt. Twee jaar geleden waren dat de Winter Orange Bitters en eerder dit jaar de Blood Orange Bitters. In vergelijking met mijn eerste bitters waren de “Blood Orange Bitters” veel bitterder en minder zoet, met minder typisch citrusaroma en minder sinaasappelsmaak. Orange Bitters bestaan uit alcohol, sinaasappelzeste, kruiden en specerijen. Een sinaasappellikeur is in essentie bijna hetzelfde, aangevuld met suiker.

Het welgekende merk Cointreau heeft in zijn gamma naast de vertrouwde sinaasappellikeur ook Cointreau Noir (op basis van cognac i.p.v. neutrale alcohol) en Cointreau Blood Orange, waar de zoete en bittere sinaasappels uit de standaardeditie werden aangevuld met Corsicaanse bloedsinaasappels. Deze laatste is officieel nog steeds niet verkrijgbaar in België, oorspronkelijk was dit dan ook een speciale editie die alleen werd aangeboden in de Tax-Free shops op luchthavens. Maar toen ik vorige week in Luxemburg toevallig een grote stand zag staan met deze verleidelijke rode flessen, belandde er heel snel eentje in mijn winkelkar.


Uiteraard gingen we deze variant ook puur proeven en om eerlijk te zijn was dat een geruststelling. In vergelijking met de "standaard" Cointreau die we allemaal kennen was deze veel bitterder, minder zoet en had hij ook veel minder het typische sinaasappelaroma. Exact dezelfde vaststellingen die ik deed met mijn zelfgemaakte bitters.

Uiteraard geeft dit wel heel wat nieuwe mogelijkheden naar cocktails toe en als eerste experiment volg ik een recept van de makers zelf. Eenvoudiger kan het echt niet en ik zie dit zelfs als een basis om op verder te bouwen.

Cointreau Rouge

Ingrediënten
4 cl Cointreau Blood Orange
4 cl Veenbessensap

Bereiding
Voeg beide ingrediënten samen in een mengglas met veel ijs. Roeren gedurende 15 seconden. Strainen in een Old Fashioned glas met een groot ijsblok. Versieren met een schijfje gedroogde bloedsinaasappel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten