zaterdag 17 maart 2018

St. Patrick's Day met G'Vine Nouaison

Wanneer een gin gemaakt wordt van druiven weet ik intussen dat het resultaat meestal zeer lekker is. Zo was Sorgin van wijnmaker François Lurton zonder enige twijfel de lekkerste nieuwe gin die ik vorig jaar heb geproefd. De verwachtingen waren dan ook opnieuw zeer hoog toen ik deze (vernieuwde!) fles G’Vine Nouaison kreeg, eveneens een Franse gin op basis van druiven.

Ook deze keer een zeer aromatische gin met een mooi zacht en rond mondgevoel. Waar Sorgin gemaakt is van druivensap, spreken ze hier in de documentatie over “distilled grapes”. Dat verklaart mogelijk waarom deze gin toch iets bitterder is en iets minder zoet dan Sorgin. De vorige bottelingen van G’Vine heb ik (nog) niet geproefd, maar Jean-Sébastien Robicquet zet hiermee alleszins een bijzonder geslaagde en zelfs unieke spirit neer.


Deze gin doet het uitstekend in echte klassieke cocktails als een Martini of Negroni. Wij proefden uiteraard puur en daarna met een neutrale Fever-Tree tonic, maar omdat het toevallig vandaag ook St. Patrick’s Day is wilden we hier toch ook nog iets extra mee doen.

Zoals jullie ongetwijfeld weten kleurt op deze Ierse nationale feestdag alles groen. De Ieren dragen vandaag groene kleding en drinken groen bier en groene cocktails.


Schweppes Premium Mixers zijn er al een hele tijd in meerdere smaken, maar recent werd er toch een vrij speciale smaak toegevoegd aan het gamma : “Tonic & Matcha”. In België heb ik deze opvallende groene flesjes nog niet gespot, maar wij ontvingen een test-exemplaar uit Spanje.

Deze groene mixer heeft een subtiel thee-aroma en laat zich verbazend goed mixen met deze nieuwe gin. Het leek eerst een wat rare combinatie (maar dat past wel bij St. Patrick’s Day), met een verrassend lekker resultaat.

Het zou best kunnen dat er ook een paar druppels Iers bloed door mijn aderen stromen, dus in navolging van o.a. de burgemeester van New York verklaar ik mezelf ‘Irish for the day’ en wens jullie allemaal een schitterende St. Patrick’s Day !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten