zaterdag 3 februari 2018

Martin Hudák van 'The American Bar at The Savoy' te gast bij Bar Burbure

Sinds mijn trip naar Parijs ben ik niet meer zo’n onvoorwaardelijke fan van de ‘World’s 50 Best Bars', maar wanneer de Nr.1 uit die lijst naar Antwerpen komt om er cocktails te maken met de voortreffelijke Bacardi Facundo rums… kan ik die kans natuurlijk niet laten liggen.

Martin Hudák is senior bartender bij “The American Bar at The Savoy” 
in Londen. Donderdagavond kwam hij ons verwennen met lekkere cocktails bij Bar Burbure. Voor deze gelegenheid was er een kaart met vier cocktails van Martin, naast drie eigen creaties van het Bar Burbure team. Het proeven was zeker geen straf want dit waren stuk voor stuk cocktails waar geen uren, maar meer dan waarschijnlijk vele dagen aan werden gespendeerd voor de creatie.

Martin staat ervoor bekend dat hij graag werkt met (cold brew) koffie als ingrediënt en dat was ook deze keer te merken. Persoonlijk vind ik dat best een stevige opgave, want je wil uiteraard niet dat elke cocktail smaakt als een Espresso Martini. Zijn cocktails waren mooi in balans, vrij stevig en vooral heel puur. Zelfs de versiering werd bewust zeer sober gehouden. Mijn favoriet van Martin’s kant van het menu was zonder enige twijfel de Savoy Daisy, fris en fruitig en de smaken vloeiden mooi in elkaar.

De grootste verrassing was wellicht toch de andere kant van de kaart. De eigen creaties van het Antwerpse team waren verbluffend lekker. De uitschieter was hier de Fine(o) Apple, een explosie van appel in je mond. Ook Martin had een appel-gebaseerde cocktail, maar die zat zeker niet op dit zeldzaam hoge niveau.


Ik vond het niet echt eenvoudig om dit artikel te schrijven, want laat vooral zeer duidelijk zijn dat  Martin Hudak een vakman is die cocktails serveert met enorm veel vakkennis en techniek. Er zijn weinig bartenders die cocktails kunnen serveren van deze kwaliteit, aan een hoge snelheid en in een propvolle bar. Hij doet het dan ook nog eens met heel veel stijl en is met zijn smetteloze kraakwitte vest een toonbeeld van gedistingeerde Engelse elegantie.

Smaak is uiteraard iets heel persoonlijks en de cocktails van Martin waren absoluut zalig lekker. Omdat ik voorzichtig wou zijn met mijn conclusie heb ik ook subtiel gepolst naar de meningen van de mensen die links en rechts naast mij zaten, stuk voor stuk liefhebbers die regelmatig cocktailbars bezoeken en die ook vaak cocktails proeven. Zowel voor hen als voor mezelf zaten de cocktails van het Bar Burbure team toch net een trapje hoger dan die van The Savoy. Rekening houdend met het feit dat de cocktails en de omkadering van The Savoy gezorgd hebben voor de zeer gegeerde eerste plaats op de lijst
, kan ik alleen maar hopen en vermoeden dat er voor Bar Burbure ook nog een mooie toekomst is weggelegd.

Alleszins, Martin, Jurgen, Jasper, Stef en de rest van het team, heel erg bedankt voor alweer een schitterende avond en een mooie ervaring !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten