vrijdag 29 december 2017

Sbagliato met Absint Bitters

Topchef Peter Goossens heeft het wel vaker gezegd op TV : Met een beetje peper en zout kan je wonderen doen in de keuken. Hun tegenhangers achter de bar zijn bitters. Een bitter is een alcohol waarin kruiden, fruit en/of andere botanicals werden geïnfuseerd. Bij de betere drankenhandels kan je een selectie van kant-en-klare bitters verkrijgen, maar je kan ze uiteraard ook zelf maken. Toen ik eind januari 2016 met deze blog ben gestart, was mijn voornaamste reden daarvoor dat ik zelf ook bitters wou gaan maken en dat verhaal dan ergens wou publiceren. Dat werden uiteindelijk mijn “Winter Orange Bitters” die ik tot vandaag nog regelmatig gebruik. Wil je zelf ook bitters maken dan kan ik je absoluut het boek “Bitters: A Spirited History of a Classic Cure-All” van Brad Thomas Parsons zeer warm aanbevelen.

Wat zijn de essentiële bitters die je zeker in je thuisbar moet hebben? Angostura Bitters en Orange Bitters zijn net als peper en zout echt onmisbaar omdat ze in heel wat cocktailrecepten absoluut noodzakelijk zijn. Zelf gebruik ik daarnaast ook regelmatig Grapefruit Bitters, Chocolate Bitters en de mogelijk iets minder bekende Nut Bitters uit de ‘Drops & Dashes’ reeks van The Bitter Truth. Voor enkele klassieke cocktails zoals vb. de Sazerac kan je ook niet zonder Peychaud’s Bitters. Bartenders in de betere cocktailbars maken bijna al hun bitters en siropen zelf en daarbij is letterlijk alles mogelijk. 

Het leuke aan deze blog is dat ik af en toe ook wel eens iets mag uittesten. Soms zijn dat flessen of stalen van producten die in ons land amper of zelfs helemaal niet op de markt komen. Onlangs kreeg ik zo een flesje toegestopt met Absint Bitters. Voluit staat op het label : “L’Extreme d’Absente – Bitter aux plantes d’Absinthe”. Intussen zijn deze bitters hier en daar wel te vinden, maar zeker niet in elke drankenhandel.


Onmiddellijk begon ik na te denken in welke cocktails ik deze bitters zeker wou proberen. Er zijn immers wel meer cocktails waar je enkele druppels Absint in nodig hebt of waar je enkel even het glas voorspoelt met Absint. Maar evenzeer zijn er heel wat cocktails met vermout en/of een amaro zoals Campari waarin dit echt zeer goed kan werken. Zowel in vermouts als in die amaro’s zit er meestal ook alsem, het kruid dat zorgt voor de typische geur en smaak van absint. Alsem is een verzamelnaam voor een familie van planten, waarvan vaak een drietal verwerkt zit in vermout en amaro’s : Artemisia Absinthium (Absintalsem), Artemisia Pontica (Romeinse Alant) en Artemisia Vulgaris (Bijvoet). Wist je dat zelfs het veelgebruikte keukenkruid dragon tot de alsem-familie behoort?
Voor Absint worden deze artimisia nog aangevuld met groene anijs, steranijs, hysop, koriander en een aantal andere botanicals.


Omdat we nog volop in de feestperiode zitten besloot ik een Negroni Sbagliato te maken, waarin ik enkele druppels van deze bitters wou toevoegen om het alsem-aroma te versterken.

Zeer lekker !

Sbagliato met Absint Bitters

Ingrediënten
30 ml Martini Bitter Riserva Speciale 1872
30 ml Forest Vermout Red
Italiaanse schuimwijn
Een viertal druppels l’Extreme d’Absente Bitters


Bereiding
Deze cocktail kan je gerust bereiden in een Old Fashioned glas. Voeg eerst de Martini Bitter en vermout toe in een glas met ijs. Roer stevig gedurende minstens 15 seconden en voeg extra ijs toe.


Voeg dan enkele druppels toe van de absint bitters en vul het glas voorzichtig verder aan met schuimwijn. Afwerken met een gedroogd sinaasappelschijfje of een vers gesneden stukje sinaasappelschil.


De bitters zullen slechts een subtiel verschil maken in de smaak van de cocktail, maar des te meer in het aroma doordat het zo erg geconcentreerd is. Je kan het bijna vergelijken met enkele druppels parfum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten