zondag 11 juni 2017

Negroniweek : Fake Barrel Aged Negroni

De afsluiter van deze Negroniweek moest uiteraard bijzonder zijn, dus ik koos opnieuw voor een sous-vide experiment. In heel wat cocktailbars worden een aantal klassieke cocktails vooraf in een grotere hoeveelheid klaargemaakt en daarna gerijpt op een eiken vat. Typische cocktails waarmee dit wel eens gebeurt zijn de Old Fashioned, Manhattan, Vieux Carré en Negroni. Tijdens het experimenteren met het Foodsaver vacumeertoestel vroeg ik me af of we hiermee ook een ‘barrel aged’ Negroni zouden kunnen ‘faken’.
 
Opnieuw mocht een klassieke Negroni met even delen Campari, Gin en Cinzano 1757 in het zakje, samen met een handvol houtsnippers afkomstig van een Jack Daniel’s whiskyvat. Sinds de start van deze blog heb ik er steeds zorg voor gedragen dat je alle ingrediënten die ik gebruik ook min of meer gemakkelijk moet kunnen vinden om het zelf ook te proberen. Een distributeur die op bezoek kwam vroeg me dan ook of ik nu niet iets te ver ging met dat Jack Daniel’s vat. Nee hoor, deze houtsnippers worden zowat overal verkocht waar ze ook houtskool voor je BBQ verkopen. Ze worden namelijk ook gebruikt om vlees of vis mee te roken. De houtsnippers werden eerst nog een klein beetje extra getoast met een keukenbrandertje en vervolgens vluchtig gespoeld om het zaagmeelpoeder eraf te halen.

Met het Foodsaver FFS005/X vacumeertoestel halen we de overtollige lucht uit het zakje en lassen het dicht. Het zakje werd vervolgens ook weer een uurtje sous-vide opgewarmd op 60° in een pannetje met water en na afkoeling bewaard in de koelkast tot deze week.

Uiteraard is dit een mix die we goed moeten filteren, dus eerst doorheen een fijn zeefje met een neteldoek erin. Het is zeker niet de bedoeling dat we nog restanten van zagemeel aantreffen in onze cocktail.
Na het filteren gaan we de cocktail koelen in een mengbeker met veel ijs. Het eerste wat opvalt is de kleur, die toch iets donkerder is dan het originele mengsel. Na een 15-tal seconden stevig roeren mag de cocktail in een stijlvol whiskyglas met een dikke ijsbal. We versieren het glas met een subtiel stukje sinaasappelschil.

Het resultaat stelt absoluut niet teleur, al ben ik zeker ook benieuwd naar het resultaat bij een langere opwarmtijd. De smaak is nu al duidelijk meer afgerond, de drie ingrediënten van deze cocktail zijn perfect in elkaar geblend. Als doorwinterde bourbon-liefhebber herken ik ook duidelijk de typische hout- en vanilletoetsen die afkomstig zijn van het vat, of in dit geval van de houtsnippers van het Jack Daniel’s vat. Opnieuw een geslaagd experiment en een zeer smakelijke ‘fake barrel aged’ Negroni.


Hiermee sluiten we onze reeks in het kader van de Negroniweek af en wensen alle papa’s nog een hele fijne Vaderdag. Dat geldt uiteraard ook voor stief-, pleeg-, plus-, sterren- en alle andere papa’s en opa's !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten